مبدل های حرارتی دارای سه (3) پیکربندی جریان اولیه هستند:

جریان موازی - دو سیال در یک انتهای مبدل حرارتی وارد می شوند و در یک جهت موازی با یکدیگر جریان می یابند.

در این طرح، اختلاف دما در ورودی زیاد است، اما دمای سیال در خروجی ها به مقدار مشابهی نزدیک مبدل حرارتی می شود.

جریان مخالف - دو سیال در انتهای مخالف مبدل حرارتی وارد می شوند و خلاف یکدیگر جریان می یابند.

در این طرح، اختلاف دما در طول مبدل کمتر اما ثابت است. ممکن است سیال در حال گرم شدن، مبدل را در دمایی بالاتر از دمای خروجی سیال گرمایشی ترک کند. این کارآمدترین طراحی به دلیل اختلاف دمای بالاتر در طول مبدل است.

جریان متقاطع - دو سیال عمود بر یکدیگر جریان دارند.

بیش از یک روش برای انتقال حرارت در مبدل حرارتی وجود دارد. انتقال حرارت با استفاده از یک یا چند حالت انتقال، رسانش، همرفت یا تابش انجام می شود.

پیاده سازی

اجرای صحیح مبدل های حرارتی در سیستم های چند فرآیندی، مانند پالایشگاه های نفت، مستلزم در نظر گرفتن شبکه جریان های حرارتی در سطح سیستم است. این اغلب از طریق "تجزیه و تحلیل پینچ" انجام می شود، که منابع گرمایی موجود در یک سیستم با تقاضای گرما را از نظر کمیت و دمای گرما مطابقت می دهد. نرم افزار پیچیده ای برای کمک به طراح در این فرآیند در دسترس است. کاهش رسوب نیز یکی از ملاحظات طراحی است و می‌تواند شامل در نظر گرفتن فناوری‌های مختلف، سرعت‌ها، بای‌پس‌ها برای تمیز کردن هر یک از HX در طول عملیات، و ادغام مبدل‌های حرارتی اضافی باشد.

به طور مشابه، نرم افزاری برای مدیریت رسوب مبدل حرارتی موجود است. بر اساس شرایط فرآیند و انتخاب مؤلفه، برخی از بسته‌های نرم‌افزاری می‌توانند نرخی را پیش‌بینی کنند که مبدل‌های حرارتی احتمالاً رسوب می‌کنند. بسته های نرم افزاری نیز برای نظارت بر رسوب با بررسی عملکرد مبدل حرارتی در طول زمان در دسترس هستند. برآورد هزینه های تمیز کردن مبدل های حرارتی در مقابل منافع اقتصادی (از نظر کاهش مصرف انرژی) نیز محاسبه می شود.

 

مشاهده ادامه مقاله و قیمت در لینک روبرو : مبدل حرارتی