بامین تهویه

تخصصی ترین سایت تاسیسات کشور

بامین تهویه

تخصصی ترین سایت تاسیسات کشور

چرا رادیاتور هوا میگیرد؟


هوا گرفتن یک سیستم حرارت مرکزی به دلایل گوناگون و امری اجتناب ناپذیر است ولی راه حل های رفع  آن معمولا ساده و کم هزینه است هوا گرفتن سیستم علاوه بر جلوگیری از گرم شدن رادیاتور باعث بروز برخی مشکلات دیگر نظیر ایجاد سر و صدا در خطوط لوله ، بروز واکنش شیمیایی بین اکسیژن و آهن و زنگ زدگی ، عدم کارکرد صحیح پمپهای سیرکولاتور و ... .خواهد شد . برخی از علل هوا گرفتن سیستم حرارت مرکزی به شرح ذیل میباشد .

1-در یک سیستم حرارت مرکزی تمامی لوله ها و مبدل های حرارتی مملو از آب بوده و فضای خالی وجود ندارد حال فرض کنیم بر اثر نشتی بخشی از آب سیستم تخلیه شود ، آب جایگزین توسط سیستم تغذیه که عمدتا از طریق فلوتر منبع انبساط است سریعا جایگزین میگردد .
حال اگر به هر دلیل کسری آب توسط منبع انبساط تامین نشود ، فضای خالی شده از آب توسط هوا پر میشود . اگر سیستم حرارت مرکزی با موتورخانه بوده و در چندین طبقه اجرا شده باشد ، شروع هوا گرفتن و سرد شدن سیستم از طبقات بالایی خواهد بود .
نتیجه اینکه وجود نشتی در یک سیستم و پر نشدن آب خارج شده از سیستم ، یکی از علل گرم نشدن رادیاتور است .

2-اگر در یک سیستم حرارت مرکزی از دو فلز غیر همجنس در محل تولید و توزیع آب گرم استفاده شود ، مثلا در کنار یک پکیج با مبدلی از جنس مس ،  از رادیاتور با جنس فلز دیگری مثلا  آلومینیم استفاده شود ، گردش و برخورد آب با این دو فلز غیر همجنس باعث بروز واکنش و تولید گاز میشود . معمولا در اینگونه سیستم ها در چند سال اول پدیده هواگیری مکررا اتفاق افتاده و پس از چند سال کاهش یافته و برطرف میشود . گاهی اوقات برخی از سرویس کاران  این مساله را به اشتباه ناشی از نشتی سیستم دانسته و باعث صرف هزینه بی مورد میشوند .

 

در یک سیستم حرارت مرکزی برای هواگیری صحیح ابتدا بهتر است پمپ سیرکولاتور خاموش شود و پس از گرم شدن سیستم هواگیری را انجام داد . اگر از سیستم موتورخانه و در چندین طبقه استفاده میشود میبایست ترتیب هواگیری از طبقات پایین به بالا باشد .

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چرا رادیاتور هوا میگیرد؟

تفاوت منبع انبساط باز و منبع انبساط بسته چیست؟


با توجه به خواص و مختصات ذکر شده در رابطه با منابع انبساط باز و بسته اکنون میتوان مقایسه ای بین منابع انبساط باز و بسته انجام داد .

  1. همانطور که اشاره شد و از فرمولها و جداول ذکر شده مشخص است منبع انبساط بسته نسبت به منبع انبساط باز دارای ابعاد و حجم بزرگتری خواهد بود .
  2. منابع انبساط باز دارای محدودیت هایی در زمینه دما و فشار سیستم است ولی منابع انبساط بسته محدودیتی در این زمینه ندارد از این رو استفاده از آنها در تمامی سیستم های حرارت مرکزی امکان پذیر است .
  3. هزینه اولیه خرید منبع انبساط باز نسبت به منبع انبساط بسته کمتر است اما برای مقایسه دقیق هزینه اولیه میبایست ، هزینه های کامل شامل هزینه لوله کشی تا منبع انبساط ، عایق کاری لوله ها و منبع و ... نیز لحاظ شده و پس از آن در مورد هزینه اولیه مقایسه انجام داد .
  4. هزینه نگهداری و جاری منابع انبساط باز معمولا ناچیز است ولی منابع انبساط بسته معمولا هزینه هایی مانند از سوراخ شدن و از بین رفتن دیافراگم ، نیاز به شارژ ازت ، خرابی کنترلر ها  ، کمپرسور باد و هزینه های جانبی و ... را دارد از این رو هزینه نگهداری و تعمیرات منبع انبساط بسته بیشتر از منبع انبساط باز است .
  5. منابع انبساط باز به دلیل در تماس بودن با هوا در معرض پوسیدگی و زنگ زدگی هستند اما منبع انبساط بسته نسبت به مساله زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم تر هستند .
  6. با توجه به دلایل ذکر شده ، در منبع انبساط باز امکان سر ریز شدن آب وجود داشته اما در منابع انبساط بسته مساله سر ریز آب وجود ندارد .
  7. منبع انبساط باز دارای حجم زیادی لوله کشی هستند ولی منبع انبساط بسته عمدتا در موتورخانه نصب شده و لوله کشی آن نیز مختصرو کوتاه است .
  8. منابع انبساط باز معمولا بر روی پشت بام و یا سازه ای مستقل در ارتفاع مناسب نصب میشود از این رو باید وزن آن بر روی سازه لحاظ شود و در منابع بزرگتر احتمالا نیاز به تقویت سازه خواهد بود اما منبع انبساط بسته که معمولا در موتورخانه و احیانا بر روی زمین نصب میشود و محدودیت کمتری در این زمینه دارد .
  9. در منبع انبساط بسته (بالشتکی) معمولا یک سیستم کنترلی دقیق شامل سنسورهای فشار ، شیرهای یکطرفه و ... وجود دارد که عملکرد صحیح منبع نیازمند کارکرد صحیح این کنترل کننده ها است علاوه بر هزینه اولیه بالای این کنترل کننده ها و نگهداری و تعمیرات آن ، خرابی هر کدام میتواند باعث اختلال در سیستم گرمایش شود اما منابع انبساط باز بسیار ساده و بدون کنترلر خاصی کار میکنند .
  10. در صورت عدم کارکرد صحیح شیر یکطرفه در منبع انبساط بسته ، امکان ورود آب سیستم گرمایش به شبکه آب شهری وجود دارد اما این مساله در منبع انبساط باز تا حدودی کمتر است.
  11. منبع انبساط باز به دلیل تماس با هوا و سیرکوله آب موجب اتلاف انرژی حرارتی میشوند اما این موضوع در منبع انبساط بسته وجود ندارد .
  12. از طرفی به دلیل نصب منبع انبساط باز در هوای آزاد امکان یخ زدگی وجود دارد (در صورت اجرا به صورت تک لوله ای یا مسدود شدن یکی از لوله ها ) اما در منبع انبساط بسته این مساله اتفاق نمی افتد.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : تفاوت منبع انبساط باز و منبع انبساط بسته

نکاتی قبل از نصب و راه اندازی سختی گیر


توجه به موارد ذیل در هنگام نصب و راه اندازی سختی گیر باعث عملکرد عالی و سرویس مناسب دستگاه به مدت طولانی خواهد شد.
سختی گیری برای جدا کردن دو عنصر کلسیم و منیزیم به کار میرود،اگر این دو عنصر از آب جدا نشوند،همان اتفاقی در دیگ بخار می افتد که در کتری رخ می دهد.در واقع رسوبات،سطح بین لوله های آتش خوار با آب را کاهش می دهد و انرژی بیشتری برای تولید میزان معینی فشار مصرف می شود.

همچنین پاکسازی این لوله ها علاوه بر هزینه بر بودن خط تولید را نیز متوقف متداولترین روش برای حذف سختی آب ،استفاده از سختی گیر رزینی می باشد ،دستگاه شامل یک استوانه است که در داخل آن مواد موثر در سختی زدایی ( رزین های تبادل یونی ) قرار گرفته است رزینها ، کلسیم و منیزیم را با سدیم تعویض کرده و آب سخت را به آب نرم تبدیل می کنند.رزین های دستگاه سختی گیر پس از مدت زمان معین اشباع می شود.

کارایی خود را از دست می دهند با اشباع می شوند.کارایی خود را از دست می دهند با اشباع شدن رزین فوق می توان مجددا آن را توسط شستشو با نمک طعام احیا نمود.این نوع مبادله را مدار سدیمی می نامند استفاده از این رزین سبب می شود تا یون هایی نظیر کلسیم ،منیزیم،آهن ،منگنز که موجب سختی آب هستند از آب حذف گردند.

رزین های موازانه کننده یون ، ذرات جامدی هستند که می توانند یون های نامطلوب در محلول را با همان مقدار اکی والان از یون مطلوب با بار الکتریکی مشابه جایگزین کنند.رزین های تعویض یونی شامل بار مثبت کاتیونی و بار منفی آنیونی می باشد بگونه ای که از نظر الکتریکی خنثی هستند.

دستگاه سختی گیر نیمه توماتیک FRP ، ساخته شده از مواد پلی پروپیلن و پلی استر با پوشش های گوناگون با بازدهی بالا و تحمل فشار 6 بار و دمای کاری 60 درجه سانتی گراد با ضخام 3.8 تا 7.6 میلیمتر (متناسب با قطر مخزن ) دارای سه سال گارانتی می باشد.شیر نیمه اتوماتیک دستگاه دارای استحکام بالایی بوده که بر مبنای تکنولوژی روز و مواد مناسب ساخته شده است.

قطعات متحرک داخل آن از قطعات سرامیکی با کیفیت بالایی ساخته شده اند دو قطعه سرامیکی ثابت و متحرک داخلی دارای مجراهای بسته و باز می باشند که در حالات مختلف بر اساس چرخش به ترتیب در مقابل یکدیگر قرار می گیرند،با تغییر موقعیت دسته شیر چند راهه ، زاویه نسبی دو قطعه سرامیکی تغییر کرده و در یک چرخش کامل دسته  5 سیکل متفاوت بر اساس جریان های سیال عبوری از داخل چند راهه ایجاد می گردد.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : نصب سختی گیر

چرا رادیاتور گرم نمیشود؟


رادیاتورها از لوازم توزیع انرژی حرارتی هستند که گرمای منتقل شده به محیط توسط سیال واسطه مانند آب یا بخار یا روغن را  در محیط توزیع میکنند . در حقیقت رادیاتور یک مبدل حرارتی بوده که سیال گرم کننده در آن ، آب گرم یا بخار و سیال گرم شونده هوای محیط است و انتقال حرارت در این مبدل حرارتی به روش تابشی و جریان همرفت طبیعی ( بدون دخالت فن یا عامل مکانیکی ) صورت میپذیرد .

گرم نشدن رادیاتور به دو دلیل عمده است که هر کدام از این علل میتواند منشا متفاوتی داشته باشد :

- اول اینکه اگر به هر دلیل جریان سیال گرم کننده متوقف و یا محدود شود ، در این صورت رادیاتور آلومینیومی دیگر گرمای مطلوب را نخواهد داشت مانند زمانی که رادیاتور هوا گرفته و هوای محبوس شده مانع سیرکوله آب میشود .

- دوم ، اگر سیال جریان خوبی داشته باشد ولی فاقد انرژی حرارتی و دمای مناسب جهت توزیع حرارت باشد ، باز هم رادیاتور سرد خواهد شد مانند زمانی که دیگ آب گرم از کار افتاده باشد و آب سرد در لوله ها جریان داشته باشد .

در این مقاله برخی از علل شایع گرم نشدن رادیاتورها که میتوانند ناشی از هر دو عامل فوق باشند به طور مختصر ، و با نگاه به علت و منشا اصلی بررسی میشوند.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چرا رادیاتور گرم نمیشود؟

آبگرمکن چیست؟


در اینجا منظور از آبگرمکن، تجهیزاتی هستند که در تماس مستقیم با منبع انرژی ناشی از سوخت های فسیلی، الکتریسیته و خورشید، آبگرمکن مصرفی را تولید می کنند و برخی از آنها امکان ذخیره سازی را هم دارا هستند.

بنابراین از تجهیزاتی مانند منبع کوئل دار و منبع دوجداره که به طور غیر مستقیم و با بهره گیری از گرمای سیال های داغ مانند بخار و آب داغ، آبگرم مصرفی را تولید می کنند، ذکری به میان نیامده است. در مورد این گونه تجهیزات به جای آبگرمکن، اصطلاح منابع تولید آبگرم مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد.

آبگرمکن بوتان فارغ از تأسیسات مرکزی و جدای از آن ها به طور مستقل و محلی امکان تولید و ذخیره سازی آبگرم مصرفی را دارند و به طور کلی و صرف نظر از نوع سوخت مصرفی در دو گروه عمده مخزنی و لحظه ای طبقه بندی می شوند. در آبگرمکن های مخزنی امکان ذخیره سازی آبگرم وجود دارد، اما در آبگرمکن های لحظه ای منبعی برای ذخیره سازی وجود نداشته و آب به هنگام مصرف گرم می شود.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : آبگرمکن چیست؟