بامین تهویه

تخصصی ترین سایت تاسیسات کشور

بامین تهویه

تخصصی ترین سایت تاسیسات کشور

برج خنک کننده گرد یا مکعبی؟


گاهی برای برخی از بهره برداران این سوال مطرح میشود که کدام یک از انواع برج خنک کننده گرد یا مکعبی را برای یک پروژه انتخاب کنند . انتخاب برج خنک کننده گرد یا مکعبی مانند هر تجهیز دیگری نیازمند شناخت نقاط ضعف و قوت هر کدام و سازگاری با پروژه دارد و دارای یک پاسخ کلی و ثابت نیست .

اگر بنا باشد برج خنک کننده گرد با برج خنک کننده مکعبی از نوع جریان متقاطع (کراس فلو) مقایسه شود قطعا موارد اختلافی بسیار زیاد است برخی از این موارد عبارتند از :

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : برج خنک کننده

چیلر جذبی


چیلر جذبی، مدار و سیکل کارکردی کاملا متفاوت نسبت به چیلر تراکمی دارد. در نوع جذبی از یک ماده مبرد که عمدتا آب و یک ماده جذب که لیتیوم بروماید می باشد استفاده می شود .

اساس کار چیلر جذبی

چیلرها جذبی از یک منبع حرارتی برای تولید برودت استفاده میکنند سیکل کاری چیلرهای جذبی همانند یخچالهای نفتی بوده که از دیرباز در مناطق فاقد برق استفاده میشد. اساس کار چیلر جذبی تبخیر و تقطیر ماده مبرد می باشد. این تبخیر و تقطیر باعث جذب گرما یا دفع گرما می شود. در چیلر جذبی آب با جذب گرما و بخار آب جذب مواد جاذب می شود. لیتیوم بروماید به همراه آب به قسمت فشار بالای دستگاه (ژنراتور) منتقل شده و در آنجا بوسیله اب گرم و بخار و یا شعله مستقیم، لیتیوم بروماید و  آب از یکدیگر جدا میشوند. لیتیوم بروماید برای جذب مجدد به محفظه جذب (ابزوربر) بازگشته و بخار آب توسط آب برج خنک کننده تقطیر شده و به محفظه اوپراتور ارسال می شود.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چیلر جذبی

پمپ استخر چیست؟


پمپ استخر و جکوزی جزء پمپ های سیرکولاتور یا پمپ های گردش آب هستند .این نوع پمپ ها دارای هد پایین و دبی بالا در توانی برابر، نسبت به پمپ های آب خانگی و بوستر پمپ ها می باشند .

اما تفاوت پمپ استخری با پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی که در موتورخانه ها استفاده و نصب می شود ، دمای کاری و هد آن ها می باشد ، باید توجه داشت که هد این پمپ ها برای غلبه بر افت فشار تجهیزاتی مانند فیلتر ( فیلتر شنی ، فیلتر کارتریجی یا فیلتر دیاتومه ای ) ، مبدل حرارتی ( گرمکن آب استخر یا جکوزی ) و کلرزن ها در نظر گرفته شده است . از همین جهت هد پمپ تصفیه استخر کمی بالاتر از هد پمپ های خطی سیرکولاتور است . به عنوان مثال یک پمپ خطی سیرکولاتور 20-50 توان آبدهی 13.5 متر مکعب بر ساعت در هد 11 متر ستون آب را دارد و قدرت الکتروموتور آن نیز 1.5 اسب بخار می باشد . با در نظر گرفتن دبی و قدرت الکتروموتور در ظرفیت مشابه ، پمپ تصفیه استخر با هد 18.5 متر ستون آب به دست می آید . البته در برخی هد و دبی ها ممکن است هر دو پمپ شرایط یکسانی داشته باشند.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : پمپ استخر

کاربرد جاروی استخر اتوماتیک


ته نشینی مواد معلق در آب استخر و ایجاد گل و لای در کف آن امری غیر قابل اجتناب می باشد . این موضوع در استخر های روباز بسیار بیشتر و حادتر می باشد . گل و لای ته نشین شده در استخر موجب از بین رفتن کیفیت آب ، شفافیت آب و همچنین بروز بیماری خواهد شد .

این مواد و گل و لای در زمان عدم استفاده از استخر در کمتر از چند ساعت ته نشین و کیفیت و رنگ آب باز یابی می شود . اما با ورود افراد به داخل استخر و متلاطم شدن آب دوباره این مواد به حالت معلق در آمده و لذت شنا را از افراد استفاده کننده خواهد گرفت . جاروی زدن استخر امری است که تمام نگه دارنده های استخر های خصوصی و عمومی روزانه یا هفتگی آن را انجام می دهند . اما جاروی کردن استخر امری زمان گیر و کسل کننده است . به خصوص در استخر های روباز .

از سوی دیگر استفاده از جاروی استخر دستی موجب تلف شدن آب به حجم چشمگیر می شود و در استخر های کوچک و خانگی موجب کاهش سطح آب استخر خواهدشد . به همین دلایل استفاده از جاروی استخر اتوماتیک یا ربات نظافتی در بین صاحبان استخر بسیار مرسوم شده است .

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : جارو استخر

فیلتر شنی استخر


فیلتر شنی استخر از لایه بستر شنی یا سیلیسی تشکیل شده است که با گذر آب استخر از روی این بسترها مواد معلق ، ذرات ریز و میکروارگانیسم های کشته شده به دام خواهند افتاد و از آب در حال عبور جدا می شوند.

فیلتر استخر شنی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین فیلتر های تصفیه استخر در ایران به شمار می رود . فیلتر شنی این موفقیت را مدیون : سهولت استفاده ، راحتی نصب و راه اندازی ، تعمیرات ساده و در دسترس بودن مواد و تجهیزاتش می باشد.

فیلتر شنی اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شود آبی شفاف و تمیز را تولید می کند . باید توجه داشت هرچه سرعت حرکت آب از روی بستر فیلترشنی کمتر باشد میزان فیلتراسیون بیشتری خواهد داشت . فیلتر استخر شنی از یک واسطه شنی ( Media ) استفاه می کند که به ندرت نیاز به تعویض پیدا می کند و از نظر طراحی می تواند بسیار متنوع باشد .

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : فیلتر شنی