بامین تهویه

تخصصی ترین سایت تاسیسات کشور

بامین تهویه

تخصصی ترین سایت تاسیسات کشور

مبدل حرارتی چیست؟


مبدل حرارتی به دستگاه انتقال حرارتی گفته میشود که در آن انتقال جرم صورت نمیگیرد. مبدل های گرمایی معمولا از فلزات با رسانایی بالا مانند تیتانیوم، آلومینیوم، استنلس استیل، فولاد، مس و... تولید می شوند که در سه نوع مایع ، مایع -گاز،مایع - گاز-گاز تولید می شوند.

به بیان ساده، مبدل حرارتی وسیله ای است که گرما را از یک محیط به رسانه دیگر منتقل می کند، یک کولر روغن هیدرولیک یا نمونه ای گرما را از روغن داغ با استفاده از آب سرد یا هوا حذف می کند. روش دیگر، مبدل حرارتی استخر شنا از آب گرم یک دیگ بخار یا مدار آب گرم شده خورشیدی برای گرم کردن آب استخر استفاده می کند.

گرما از طریق رسانایی از طریق مواد مبدل که محیط های مورد استفاده را جدا می کند، منتقل می شود. یک مبدل حرارتی پوسته و لوله، سیالات را از داخل و روی لوله ها عبور می دهد، جایی که یک مبدل حرارتی خنک شده با هوا، هوای خنک را از هسته باله ها عبور می دهد تا مایع را خنک کند.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : مبدل حرارتی

منبع کویل دار چیست؟


منبع کویلدار از ورق فولاد نورد شده (گالوانیزه-سیاه) به روش برشکاری و جوشکاری تشکیل می شود که دارای عدسی های ابتدایی و انتهایی می باشد. در دیواره یا عدسی این منبع محلی برای نصب کویل درون مخزن در نظر گرفته می شود که این کویل وظیفه انتقال حرارت را دارد.ضخامت ورق های مورد استفاده در ساخت منبع کویل دار بسته به حجم و فشار کاری آنها از ضخامت 2 تا 10 میلی متر متفاوت است. 

ضخامت کویل بکار رفته در منبع کویلی از نوع مس بصورت حلقوی یا رفت و برگشت منتهی به تیوب شیت و دیوایدر (جداکننده) است که مسیر رفت و برگشت را مجزا می سازد ضخامت کویل منبع کویلی از 7/0 میلیمتر تا 1 میلیمتر بسته به سیال واسطه حرارت (آبگرم –آبداغ- بخار و ...) متفاوت است.سایز معمول کویل های به کار رفته در منابع کویل دار 4/1- 4/2- 8/7 اینچ است.

منبع کویل دار آبگرم می تواند به دو صورت افقی و عمودی طراحی و ساخته شود. منابع کویل دار افقی بدون هیچ گونه پایه و نگهدارنده عرضه می شوند و در هنگام نصب بنا به ارتفاع نصب پایه و نگهدارنده مناسب اجرا می گردد. منبع کویل دار افقی بدلیل فشار نسبتا ثابت در تمامی سطح داخلی منبع از یک سایز ورق با ضخامت معین تولید می شوند. اما در منابع کویل دار عمودی بدلیل وارد آمدن فشار زیاد به عدسی پایین می بایست این مسئله مد نظر قرارگیرد و در صورت لزوم ضخامت عدسی را تغییر داد.

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : منبع کویلدار

انواع چیلر به لحاظ نوع سیستم تبرید


1- چیلر جذبی : چیلر جذبی یا ابزربشن بر اساس سیکل تبخیر و تقطیر با مبرد آب و جاذب لیتیوم بروماید عمل میکند و انرژی مصرفی خود را از سوخت های فسیلی دریافت میکند.

2- چیلر تراکمی : چیلر تراکمی از سیکل تراکمی تبرید برای خنک کاری استفاده میکند و دارای کمپرسور و کندانسور و شیر انبساط و اواپراتور است و از گاز مبرد فریون مانند R22 ,R134,R410 و یا دیگر انواع گاز مبرداستفاده می کند.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چیلر

انواع داکت اسپلیت


دستگاه هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند تماما به صورت سقفی هستند. در تعداد انگشت شماری از پروژه‌ها از دستگاه‌های پنل عمودی که داخل دیوار و یا داکت قرار می گیرند استفاده شده است که کانال آنها پس از خروج از دستگاه به داخل سقف کاذب هدایت شده و مانند مدل سقفی توزیع می‌شود. مدل عمودی دستگاه داکت اسپلیت در ایران استفاده و تولید نمی‌شود و واردکنندگان هم این دستگاه‌ها را وارد نمی کنند.
داکت اسپلیت ها در انواع اینورتر دار و بدون اینورتر تولید می شوند. اغلب مدل های اینورتر دار با گاز مبرد R410 تولید می‌شوند.
مدل های بدون اینورتر این دستگاه با گاز مبرد R410 و 22R تولید می‌شوند.
مدل دیگری از این دستگاه در نوع حاره‌ای یا گرمسیری یا همان داکت اسپلیت هایسنس تروپیکال است که اغلب با گاز مبرد 22R عمل می‌کنند.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک زیر : داکت اسپلیت

چیلر چیست؟


چیلر Chiller در فرهنگ لغت به معنای خنک کننده است اما در صنعت  تاسیسات به دستگاهی گفته می شود که آب در گردش را خنک می کند. چیلر ها در سیستم های تهویه مطبوع برای تامین آب سرد مورد نیاز هواساز ها و فن کویل ها و در سیستم های صنعتی  برای تامین آب سرد مورد نیاز خنک کاری استفاده می شود.
چیلر ها از ظرفیت ۱ تن تبرید به بالا بدون محدودیت با موازی کردن چند دستگاه قابل استفاده هستند. برزگترین سیستم های تهویه مطبوع در دنیا و بزرگترین ساختمان ها بوسیله دستگاه های چیلر خنک می شوند.
چیلر های مورد استفاده در صنعت و تهویه از دو سیستم تبرید تراکمی و تبرید جذبی استفاده می کنند. در سیستمهای تبرید تراکمی انرژی مورد نیاز برق است و در سیستم های جذبی انرژی مورد نیاز سوخت های فسیلی و برق است.
در سیستمهای تهویه مطبوع چیلر ها به تنهایی قابلیت خنک کاری را ندارند و از دستگاهای فن کویل و هواساز برای تامین هوای خنک استفاده می شود.

چیلر با گرفتن گرما از آب آن را خنک میکند و این بار گرمایی را در محیط خارجی آزاد میکند. این دستگاه بوسیله کندانسور هوایی بصورت مستقیم و با کندانسور آبی بصورت غیر مستقیم و به وسیله برج خنک کننده بار گرمایی را آزاد می کند.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چیلر